Vårt uppdrag

Association of Swedish Fashion Brands är en oberoende organisation skapad av och för den svenska modebranschen med syfte att samla, stödja och främja den svenska modeindustrin. Föreningen jobbar med att avancera den svenska modebranschens affärsmässiga, kulturella och akademiska betydelse lokalt såväl som globalt. Genom ett flertal initiativ och aktiviteter har branschorganet som målsättning att bidra till ekonomisk tillväxt och ökad sysselsättning och export, uppmuntra och stötta entreprenörskap och innovation och framhäva den högkvalitativa styrkan av svensk modedesign.

ASFB bildades den 23 november 2009 av modevarumärkena Acne Studios, Cheap Monday, Filippa K, Hope, Tiger of Sweden och Whyred, modetidningen Bon och kommunikationsbyrån Patriksson Communication samt VisitSweden. Sedan dess har många av Sveriges ledande modevarumärken anslutit sig.

Vår vision

Bidra till ekonomisk tillväxt och positionera Sverige som en tydlig industriell aktör och kulturell budbärare på den globala modemarknaden

Organisationen ska

  • Driva svensk modeindustris intressefrågor i Sverige och internationellt
  • Bidra till en ökad internationalisering och export av svensk mode
  • Bidra till entreprenörskap, innovation och etablering av svenska modeskapare och modeföretag
  • Driva hållbarhetsfrågor för branschen

Styrelse

Ordförande 
Lena Patriksson Keller, Patriksson Communication

Vice ordförande
Krister Ragnarsson, Bon

Ledamöter

Ewa Kumlin, Svensk Form
Jennie Rosén, Ann-Sofie Back
Jockum Hallin, Our Legacy
Karin Söderlind, House of Dagmar
Maj-La Pizzelli, ATP Atelier
Thomas Brühl, oberoende
Åsa Sånemyr, Hope

Suppleanter

David Thunmarker, Oscar Jacobsson
Lee Cotter, oberoende

Valberedning

Fredrik Blank, Blank
Hannah Widell, DaisyGrace
Kristina Lindhe, Lexington
Lotta Brattin, oberoende
Åsa Sånemyr, Hope

Senior Advisor

Ingrid Giertz-Mårtenson


 

Development Manager

Magnus Wiberg
+46 70 265 88 16
magnus.wiberg@asfb.se