Democratic Front Row

 

Genom initiativet Democratic Front Row, som Fashion Week in Stockholm och Tele 2 stod bakom, uppmanades unga svenskar att ta modeelitens platser på Ida Klamborns front row. Via virtual reality ersattes kändisar av robotar och för första gången någonsin kunde alla modeintresserade recensera en modekollektion i realtid.

 

Placerade på Ida Klamborns front row sattes en interaktiv robotinstallation en utrustad med Virtual Reality-kameror upp, som gjorder det möjligt för unga modeintresserade svenskar att se visningen från de mest åtråvärda platserna. Kända personer som Rebecca & Fiona, Little Jinder, Michel Dida och Bea Åkerlund ställde sig bakom initiativet och gav bort sina platser.

 

Initiativet uppmärksammades stort i både svensk och internationell media, och syntes bland annat i Vogue, Forbes, Vice: The Creators Project, Vogue och Trendhunter med en total räckvidd på 162 miljoner. Projekt visades även upp på The Swedish Affair under SXSW.

 

Läs mer på www.democraticfrontrow.com