Fashion Week Stockholm

Unknown-3

 

Fashion Week är ASFBs viktigaste aktivitet för att samla modebranschen och manifestera svenskt mode som industriell kraft och kulturfenomen. Under veckan visar ett trettiotal varumärken sina kollektioner för svensk och internationell press och inköpare. Parallellt med visningarna pågår andra aktiviteter kopplade till visningsveckan, varav flera tillgängliga för allmänheten. Visningsveckan genomförs två gånger per år i januari/februari och augusti.

 

 

Fashion Week i Stockholm anordnades för första gången 2006 och har sedan dess växt till Nordens viktigaste visningsvecka. Varje säsong besöks veckan av den samlade svenska modebranschen. Veckan har etablerat sig internationellt och de senaste säsongerna har publikationer som Vogue, ELLE, V Magazine, The Times och Interview bevakat veckan. Fashion Week i Stockholm är även en viktigt inköpsplattform och butiker som Net-a-Porter, Barney’s, Liberty och MyTheresa har lagt sina första ordar hos visande varumärken efter att ha besökt veckan.

 

Intresset från media är stort för veckan, och varje år genererar Fashion Week i Stockholm ett PR-värde på över 250 miljoner SEK. Prominenta politiker, kändisar och kungligheter har invigt veckan, bland annat Kronprinsessan Victoria, Näringsminister Mikael Damberg, skådespelaren Noomi Rapace och artisterna Icona Pop.

 

www.fashionweek.se